Portul Constanța continuă să fie nodul de legătură dintre Ucraina și restul Europei, atunci când vine vorba de exportul de cereale. Silozurile gem de grâu, porumb, orz sau floarea soarelui, cereale din campania agricolă de anul acesta care așteaptă să plece la export. Lor li se adaugă și cele sosite din Ucraina pe calea ferată sau rutieră. După începea războiului, Ucraina nu a mai putut exporta cereale din cauză că porturile de la Marea Neagră s-au închis. Și chiar dacă s-a înființat un coridor special pentru acest tip de export, portul Constanța va continua să transporte cereale ucrainiene.
În primele 8 luni ale anului, traficul total de mărfuri din Portul Constanța a fost de 51 milioane de tone. Ceea ce înseamnă o creștere de 13% față de aceeași perioadă a anului trecut. Traficul de cereale a fost de 17 milioane tone, creșterea fiind de 5%. În ceea ce privește traficul pe relația Ucraina-Constanta, de la începutul războiului, acesta a fost de 6,5 milioane tone mărfuri. Cele mai mari cantități care au ajuns în port au fost cerealele, 4,8 milioane de tone. Sunt deja celebre cozile de tiruri care se întindeau pe kilometri întregi la porțile de intrare iar soferii erau nevoiți să aștepte chiar si o săptămană ca să descarce marfa. În aceste condiții autoritățile centrale au dispus măsuri urgente pentru fluidizare, pentru a nu se ajunge la un blocaj total. Exportul de cereale din Ucraina s-a dovedit o pălărie prea mare pentru Portul Constanța. Iar unul dintre principalele obstacole care stau în calea preluării cerealelor din Ucraina a fost infrastructura proastă care conectează portul românesc.
Florin Vizan, directorul general Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC) susține că a fost fluidizat traficul auto pentru a se evita blocajul. Camioanele goale ies separat față de cele încărcate care au circuit separat. Autovehiculele de cereale intră pe la poarta 9 si 10 bis și ies pe la porțile 7 și 14. S- a suplimentat sistemul de semnalizare cu indicatoare noi și s-au tiprit flaiere în limbile română, ucraineană, engleză și turcă.
În plus s-au amenajat mai multe zone de parcare pentru tiruri. Și tot pentru a evita aglomerația la porți, administrația portuară a lansat o aplicație pentru a se putea plăti online accesul în porturile maritime.
În paralel operatorii portuari au decis să facă investiții proprii astfel încât să poată prelua o cantitate cât mai mare de cereale. 4 milioane de euro a investit unul dintre acești operatori pentru achiziționarea unei noi platforme de descărcare a barjelor ajungând astfel să proceseze pană la 84.000 de tone la intrare și 70 .000 de tone la ieșire pe zi.
Anul trecut, a fost unul al recordurilor iar in portul Constanţa au fost operate 25,2 milioane de tone de cereale din România şi din Serbia, Ungaria, Moldova şi Austria.
Discussion about this post