În timp ce alte țări care nici măcar nu dețin zone de litoral se bucură încă de mii de turiști, în stațiunile de la malul mării bate deja vântul. Falezele sunt goale, iar plajele sunt pustii, deși vremea este încă frumoasă și perfectă pentru ieșiri în natură sau vizite în zonele încărcate de istorie. De altfel, cei mai mulți hotelieri și-au închis deja afacerile, iar cei care vor funcționa și în extrasezon se gândesc mai degrabă la cum să treacă peste criza energetică ce bate la ușă.
Oficial sezonul estival s-a încheiat la 15 septembrie. Din cauza vacanței care s-a terminat mai repede, mulți agenți economici au pus lacătul pe afaceri cu mult înainte. La trei săptămâni de la închiderea oficială litoralul este pustiu și dezolant. Altă dată plină de oameni și energie acum faleza din Mamaia este goală. Mulți agenți economici au închis, iar de activitate turistică nici nu mai poate fi vorba. În Mamaia pe faleză nu mai găsești un restaurant deschis sau vreo terasă. Hotelierii spun că de vină sunt autoritățile care nu au o strategie coerentă de promovare și nici comunicare cu mediul de afaceri nu există. Altfel litoralul, Delta și zona Dobrogei ar avea cu siguranță cu ce să atragă turiști și străini și români. Istoria locului este una bogată, în plus cramele din Dobrogea sunt cunoscute pentru vinul de calitate pe care îl produc, iar în ultima perioadă și turismul balnear a început să se dezvolte pe litoral.
„Sigur că litoralul românesc poate fi o atracție și în extrasezon. Avem ce arăta și nu mai pun la socoteală că de câțiva ani și vremea ține cu noi. Avem temperaturi plăcute. Avem istorie și avem de ceva vreme segmental balneo, care se dezvoltă. Noi avem spre exeplu o bază bine pusă la punct și putem oferi tratamente în perioada sezonului rece și evident condiții de cazare excelente”, spune Nicolae Bucovală – hotelier.
„Avem ce să le arătăm turiștilor în această perioadă și cu siguranță poate fi prelungit sezonul. Condiția este să ne organizăm în cadrul Oragnizațiilor de Managementul Destinațiilor pe Litoralul Românesc și Delta Dunării, să îi aducem pe turști ca să viziteze Delta, pentru a se bucura de cura heliomarină, să facă tratamente în stațiunile pe care le avem. Și cu siguranță îi putem atrage și pe cei care vor să se bucure doar de soare și mare. Turiștii din țările nordice spre exemplu. Acum este mai ieftin și își doresc o astfel de experiență. Avem ce arăta, în Constanța și Tulcea, Delfinariu și muzee. Dar le putem oferi și alte experiențe plăcute”, a punctat Cristian Bărhălescu, agent de turism.
Din păcate numărul unităților de cazare care rămân deschise în extrasezon este unul redus. Iar hotelierii care funcționează și iarna se gândesc acum mai degrabă cum să facă să reducă cheltuielile de întreținere. Facturile la curent le dau frisoane așa că iau în calcul investiții care să le reducă aceste costuri.
„Noi din 2013 am înlocuit toate becurile cu leduri. În plus derulăm un proiect în care vrem să montăm panpuri fotovoltaice. Sperăm în acest fel să reducem costurile pentru energie cu până la 30%. Este soluția cea mai la îndemână în momentul acesta când criza energetică lovește inlusiv domeniul turismului”, a declarat Iolanda Nanu, hotelier din Mamaia.
Anul acesta pe litoralul românesc s-a înregistrat cel mai mic număr de turiști din ultimii 10 ani. Au fost mai puțini cu 7% față de anul trecut, iar cei mai mulți au preferat să se cazeze în unitățile necalificate de tip apart hotel în defavoarea unităților clasificate.
Discussion about this post