România pierde aproape 3 procente din PIB din cauză că Portul Constanța este folosit la doar jumătate din potențial. În ciuda faptului că Guvernul a promis reabilitarea a zeci de căi ferate aflate în stare de degradare, unele dintre ele au fost deja schimbate. Este însă nevoie de mai mult, spun specialiștii, în conditiile în care România joacă un rol important în criza cerealelor exportate din Ucraina. Până acum au fost reabilitate 35 linii de cale ferată. Alte 64 de linii vor fi gata abia în primăvara.
În Portul Constanța sunt 311 linii de cale ferată. 35 dintre ele au fost reabilitate în procedură de urgență, pe 112 se circulă cu restricții, iar 100 sunt închise. Din cele peste 700 de vagoane care blocau portul la începutul războiului din Ucraina, jumătate încă ruginesc pe șine. Vagoanele încă deplasabile vor fi trase pe linie moartă, pentru ca muncitorii să poată repara șinele de sub ele.
„În acest moment se lucrează la al doilea lot cu termen de finalizare aprilie 2023. Acum se lucrează la demontare liniilor vechi, refacerea terasementelor și montarea liniilor noi. S-a început montarea aparatelor de cale și urmează traverse pe restul liniilor”, a declarat Iulian Lepădatu, șef de șantier.
Acum se lucrează la alte zeci de cai ferate din Port, numite de Guvern „prioritatea a doua”.
„În conformitate cu prevederile Memorandumului semnat de Guvernul României, din aprilie anul trecut, prin care s-au stabilit măsuri de eficientizare a traficului feroviar în zona Portului Constanța, s-a decis realizarea de lucrări de reabilitare, reparații a infrastructurii feroviare. 99 de linii de cale ferată, 126 de aparate de cale și 7 treceri. În total, 43 de kilometri de linie. În prioritatea unu, lucrările au vizat 35 de linii de cale ferată cu un total de 13 kilometri, 75 de aparate de cale și au fost executate de două societăți. Valoarea însumată a contractului a fost de 115 milioane de lei. Ulterior au demarat lucrările din Prioritatea 2, pentru un total de 24 respectiv 13 linii de cale ferată și aici discutăm de un total de 29 de kilometric de linie, 51 de aparate de cale și 7 treceri la nivel. Valoarea acestui contract a fost de 96 de milioane de lei. S-au aprovizionat 1914 tone de șine de cale ferată. Cele două loturi au că termen de finallizare aprilie 2023”, susține Valentin Costea de la CFR Infrastructură.
Dar lucrul merge lent, pentru că 144 de vagoane blochează încă șinele ce trebuie reabilitate, în timp ce milioane de tone de cereale din Ucraina așteaptă să fie transportate spre alte zări. E o poveste care ne costă bani mulți în fiecare zi, în condițiile în care Ucraina nu mai poate folosi porturile sale. Dacă Portul Constanța ar fi sută la sută funcțional, taxele pentru exportul mărfurilor ucrainene, în special cereale, ar putea aduce bani grei în bugetul României. În total, Guvernul a alocat 200 de milioane de lei pentru reparația căilor ferate portuare. Anul 2022 a fost unul de excepție pentru porturile de la Marea neagră. Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 75,55 milioane tone în anul 2022, o creștere de 12% față de 67,5 milioane tone în 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținându-se, astfel, trendul ascendent din ultimii ani.
„Cerealele reprezintă și în acest an grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, Portul Constanța devenind cel mai important din Europa din acest punct de vedere, mai ales în contextul actual, cu un trafic anual de 24,1 milioane tone“, afirmă Florin Vizan, director CNAPMC.
Discussion about this post