joi, iulie 10, 2025

Știrile din lumea ta!

Se strâng semnături pentru salvarea vaporașelor simbolice de la intrările în oraș

Petiție online pentru salvarea vaporașelor simbol! Constănțenii se mobilizează și strâng semnături în vederea schimbării deciziei municipalității de a desființa cele cinci vedete amplasate în mai multe zone ale orașului.

„Sunt un simbol al orașului-port Constanța și așa trebuie să rămână.Cerem reabilitarea lor!Mi-e dor de Constanța, Constanța mândră și frumoasă.Cea invidiată de alte orașe, de aceea îmi e dor. Am fi putut avea totul dar nu mai avem nimic pentru că în loc să reparăm, aruncăm totul și nu punem nimic în loc”, este mesajul menit să încurajeze semnarea petiției, initiate pe platforma online declic.

Proiectul privind scoaterea din uz a vaporașelor, inițat de Primarul Vergil Chițac și votat de consilierii locali săptămâna trecută, a stârnit o serie de reacții în spațiul public. Dincolo de petiția constănțenilor, mai mulți politicieni sau persoane publice și-au exprimat părerea vizavi de subiect.

Senatorul PSD, Felix Stroe, scrie pe pagina de facebook: „Constanța este și va rămâne un oraș-port, inclusiv militar, mai ales în actualul context geo-politic. Or, ce-ar putea fi mai reprezentativ pentru un oraș ca al nostru, ca monumente, la intrările în oraș?! Primarul actual al Constanței fiind și contra-amiral, nota bene… Dincolo de dilema „cu ce vor fi înlocuite deja cunoscutele vapoare?!” rămâne cea a costurilor cu care vor fi dezmembrate. Probabil, egale cu cele ale unei restaurări decente… Sau poate există explicația unei frustrări vizavi de tot ce s-a construit în mandatele anterioare și încă se mai construiește, urmare a unor proiecte aprobate și demarate cu MULT înainte!? În privința costurilor de restaurare a acestor simboluri deja consacrate – apropo, orice monument, pentru a deveni simbol, trebuie lăsat să capete vechime – ar fi fost simplu să se caute surse, inclusiv din sponsorizări. Așa cum s-au căutat acum două ierni, pentru pavoazarea intersecțiilor, de sărbători, când Primăria n-a vrut să cheltuiască niciun leu, din bugetul propriu. Pentru ca, iarna imediat următoare, să spargă milioane de euro. Deci, atunci când se vrea și se caută, se găsește…

Liberalul Ovidiu Cupșa nu este de acord nici el cu punctul de vedere al municipalității. „După dezbaterea cu vaporașele din Constanța, am un argument în plus, pentru cei care susțin că sunt simboluri învechite sau specifice doar zonelor foste comuniste ori chiar că o navă pe uscat aduce pagubă. O navă veche are poezia ei. Fie că o găsești conservată într-un muzeu, ca simbol urban – pusă pe uscat sau trasă la un doc, reconvertită în hotel sau chiar epavă eșuată aproape de mal ca „Evanghelina” de la Costinești. În toată lumea civilizată, orașele maritime au conservat și reprodus nave sau au creat opere cu specific naval pentru a-și arăta apartenența la mare. Începând cu prova de navă din fața clădirii International Maritime Organization, continuând cu celebrul cutter „Cutty Sark” de la Greenwich sau ferry boatul „Duke of Lancaster”, afat în Wales, englezii – cea mai mare națiune maritimă – au astfel de nave și se mândresc cu ele. Altele au fost transformate în hoteluri, cum ar fi „MV Doulos”, pe insula Bintan în Indonezia. Celebra „Queen Elisabeth 2” este și ea astăzi andocată la Dubai și transformată în hotel. Spania are galioane medievale păstrate în parcul regal de la San Sebastian. Nenumărate orașe porturi sau pescărești, din toată lumea, au nave simbol andocate sau puse pe cavaleți în locuri strategice. Ele reprezintă puncte de atracție, simboluri, îmbogățesc peisajul. Deci, ce au vaporașele Constanței?”, scrie Cupșa pe pagina de facebook.

Inscrie-te la newsletter-ul nostru saptamanal