Lauda este un mod de a te promova, iar promovarea are beneficiile sale, afirmă psihologul social Joachim I. Krueger într-un articol publicat în Revista Psychology Today.
Se întâmplă uneori să realizăm lucruri deosebite, dar să nu ne recunoască nimeni meritele. În astfel de cazuri este bine să aducem în discuție realizările noastre, opinează autorul.
Cei care se laudă frecvent însă, sunt deficitari la capitolul empatie. Ei proiectează propriile emoții asupra interlocutorilor, neînțelegând că aceștia nu au cum să fie la fel de entuziasmați de succesele care le sunt prezentate.
O serie de studii desfășurate de Jessica Tracy și colaboratorii săi au evidențiat distincția între lauda bazată pe mândria autentică și cea întemeiată pe ideea propriei superiorități intrinseci. Se pare că observatorii, pe baza analizării unor indicatori nonverbali, sunt capabili să sesizeze destul de bine diferența dintre cele două.
Persoanele lăudăroase pot fi motivate de dorința de a avea un public care să îi adore sau, în cazul persoanelor mai nesigure, de nevoia de a se simți aprobate.
Există și un mod mai sofisticat prin care unii oamenii se autopromovează. Aceștia nu se autuapreciază direct, ci vorbesc despre laudele care le-au fost aduse de către alte persoane, de preferat cu un statut cât mai înalt.
Discussion about this post