Neîncrederea este pandemia care a înghițit România. Nu mai avem încredere în instituțiile statului și nici în privați. Suntem atât de pățiți și loviți, încât privim cu suspiciune poliția, procuratura și chiar firmele de asigurări, la care contribuim cu sume importante de bani, ca să dormim noaptea mai liniștiți. Probabil că somnul bun în baza promisiunilor a murit odată cu celebra reclamă-lozincă „Dormi liniștit, FNI lucrează pentru tine!”. De curând, locatarii blocului din Kilometrul 4-5 care a fost incendiat de doi minori, au început să sufere de insomnii și nu de la FNI, ci de frică să nu rămână fără banii din asigurări. În urmă cu câteva zile vă scriam ce spun păgubiții temători, iar astăzi vă prezentăm și punctul de vedere al firmelor de asigurări, care au fost acuzate că nu vor să acopere pagubele.
Ce arde mai tare, focul sau asigurarea?
Recapitulăm: 16 decembrie 2021, ora 01.00. Un adolescent de 15 ani intră în parcarea subterană a unui bloc din Kilometrul 4-5, alături de un alt puști de 13 ani. Cei doi încep să se joace cu spay-uri, chibrite, graffiti și dau foc unei mașini. Este scânteia care aruncă în stradă zeci de familii. Focul distruge 35 de apartamente și 30 de autoturisme.
Se întâmplă înainte de sărbătorile de iarnă, atunci când te împiedici de fapte bune pe stradă. Românii care oricum aveau de gând să participe la acțiuni caritabile de sezon, se lasă impresionați de drama constănțenilor din blocul ars și îi ajută cu donații în conturile deschise special de proprietari.
„Am primit bani de la societăți, ONG-uri, oameni simpli și sigur că am donat și noi, proprietarii. S-au strâns mai mult decât ne așteptam, în jur de 700.000 de lei și am putut acoperi 70 la sută din pagube. Mai departe, noi am vrut să fim proactivi, să nu așteptăm până vin banii din asigurări ca să ne renovăm blocul. Normal că am folosit banii din donații și am început reabilitarea clădirii. Am trimis apoi notificări firmelor de asigurare, Groupama la care sunt o treime din locatari și la Omniasig, în primă fază. Ambele ne-au răspuns însă că nu ne pot da niciun ban, iar asta pentru că potrivit unor clauze contractuale de care habar nu avea nimeni nimic, nu putem să primim bani din cauza donațiilor.”, susține Marius Burada, unul dintre păgubiți.
Imediat după ce am luat declarații și informații de la proprietari, ne-am pus pe telefoane și mail-uri către asiguratori. Nu am primit răspunsuri înainte de publicarea primului articol pe acest subiect, dar am obținut unul acum, la începutul acestei săptămâni. Reprezentanții OMNIASIG spre exemplu susțin că sunt la termen cu atribuirea despăgubirilor.
„În urma acestui tragic eveniment, din decembrie 2021, la OMNIASIG au fost deschise 14 dosare de daună, compania noastră achitând încă din primele zile de după producerea incendiului avansuri din despăgubire, tocmai pentru a veni în sprijinul asiguraților săi. În acest moment, pentru toate aceste dosare de daună deschise, OMNIASIG a achitat respectivul avans din despăgubire. Pentru finalizarea dosarelor de daună deschise ca urmare a acestui incendiu, trebuie doar ca respectivii asigurați să mai depună unele documente necesare instrumentării acestor dosare. Menționăm că aceste documente nu au legatură cu sumele menționate ca fiind încasate cu titlu de donație.”, susțin reprezentanții OMNIASIG
Însă, proprietarii apartamentelor devastate de incendiu susțin că ei ai fost anunțați în mod neoficial, de agenți, că nu vor fi despăgubiți, pentru că nu au voie să încaseze bani de două ori, mai întâi din donați și apoi din asigurări. Asta pentru că în loc să-și acopere pagubele, aceștia ar ajunge pe profit.
„Am vorbit cu agenții de asigurări și aceștia ne-au spus că în momentul în care ești ajutat cu donații în urma unui eveniment, compania de asigurări nu te mai despăgubește. Însă, nu ne-au comunicat asta în mod oficial, prim documente clare ci așa când vorbeam cu ei. Le-am spus așa: Nu faceți altceva decât să vă folosiți de banii care ni se cuvin. Din acest motiv am decis să acționez firmele de asigurare în instanță. Mai mult, în acele donații găsiți și sume de bani virate de noi în conturi. Din acest motiv mi-am angajat avocat și le-am făcut înștiințare de plată. Însă, de două luni nu au decontat nimic.”, spune proprietarul revoltat.
Și față de aceste afirmații, OMNIASIG vine cu punct de vedere, pe care îl redăm în integralitate:
„Plata despăgubirilor, atât pentru locuințe, cât și pentru cotele comune din bloc, nu este influențată în niciun fel de donațiile amintite, despagubirea stabilindu-se în conformitate cu clauzele contractului de asigurare.
OMNIASIG nu are informații despre donațile primite de proprietarii apartamentelor asigurate, însă reiterăm faptul că instrumentarea dosarelor de daună nu are legătură și nu este influențată de aceste donații, contractul dintre părți fiind temeiul acordării despăgubirii.
Subliniem faptul că OMNIASIG Vienna Insurance Group face întotdeauna toate demersurile necesare pentru a soluționa orice dosar de daună în cel mai scurt timp posibil, astfel încât asigurații să își poată continua viața și activitatea în mod optim. Respectul, încrederea și profesionalismul sunt unele dintre cele mai importante valori ale OMNIASIG, pe care compania le urmărește mai ales în relația cu asigurații săi și urmărim permanent să ne îndeplinim misiunea de a susține și contribui responsabil la asigurarea continuității vieții și activității asiguraților noștri.”, este comunicatul oficial transmis de OMNIASIG pentru redacția noastră.
Noi vom monitoriza în continuare acest caz, pentru a vedea în ce măsură drepturile asiguraților sunt respectate și dacă declarațiile firmelor de asigurare sunt transpuse din cuvinte scrise, în fapte.
Discussion about this post