Denumită popular și „brumar”, luna noiembrie poate însemna mai mult decât scăderea temperaturilor de afară, căci aceasta este un prilej de a achiziționa noi electrocasnice, o nouă vestimentație, cadouri și multe alte lucruri cumpărate la prețuri destul de mici, pentru că urmează mult așteptatul Black Friday.
Astfel, în ultima zi de vineri din luna noiembrie, magazinele scot la vânzare produse cu prețuri mult mai scăzute față de restul anului. Deși veștile par îmbucurătoare la prima vedere și crează valuri nemăsurate de cumpărători, unele comercializări pot ascunde „capcane”.
„Pentru a beneficia de aceste reduceri și a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze și să acorde atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday. De asemenea, recomandăm verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constanța a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice”, a declarat Paul Anghel, directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Potrivit sursei citate, cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:
- Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
- Verificați stocul existent;
- Verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
- Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
- În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comandă, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări va poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
Totodată, directorul ANPC îi sfătuiește pe cumpărători să fie atenți la comerciantul produsului pe care îl doresc, respectiv obligațiile acestuia.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Prețul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- Modalitățile de plata și de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
- Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
- În cazul în care sunteți nesiguri cu calitatea unui produs, iar prețul acestuia este destul de piperat încât vreți să „mergeți la sigur”, nu uitați de funcția de recenzii, care vă poate fi de mare ajutor.
„Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul”, adaugă Paul Anghel
Fiți precauți la plata prin card bancar
Pentru siguranță contului dumneavoastră, când doriţi să achiziționaţi online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.
Nu în ultimul rând, iată câteva sfaturi din ghidul pentru consumatorii care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday, realizat de ANPC, prin intermediul Centrul European al Consumatorilor România – ECC România.
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință/prețului anterior.
Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioada înainte de dată aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
- fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
- fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
În cât timp trebuie să primiți bunurile comandate online?
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la dată la care ați transmis comandă sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicități să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să va dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă dacă bunul este deteriorat în timpul transportului?
Dacă bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Puteți solicită în acest caz un nou bun sau puteți renunta la contract. Prin urmare, aveți dreptul de a verifică, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, au existat diferite reclamații primite de la consumatori. Unele dintre acestea au vizat următoarele aspecte:
- Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online „-50%” la toate produsele, dar în realitate, această reducere nu se aplică tuturor produselor aflate la comercializare;
- În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
- Perioada de valabilitate a reducerilor de preț și disponibilitatea produselor la oferta nu erau menționate;
- Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului;
- Deși produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coș, acesta apărea că epuizat;
- Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct că stoc terminat – reclamă mincinoasă
- Produse la oferta care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț;
- Consumatorul după o ora și jumătate de la precomanda pe site, a adăugat și alte produse în coș, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;
- Afișarea incorectă a prețurilor: pe site se menționa „oferta specială” dar prețul vechi nu apărea și nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
- Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei – reclamă abuz de promovare;
- Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită banca, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii;
- La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea că având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclamă înșelătoare;
- Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.
Vă reamintim că anul acesta, în țara noastră, Black Friday va avea loc pe 11 noiembrie. Totuși, reducerile au început deja să apară în diferite „valuri” încă de la sfârșitul lunii octombrie.
Discussion about this post