Portul Constanța se pregătește de ce este mai rău! Un nou aflux masiv de cereale din Ucraina va lovi principala poartă spre Europa, după ce Rusia a nuanțat că se retrage din acordul privin cerealele din Marea Neagră. Acordul, mediat de ONU şi Turcia a urmărit atenuarea crizei alimentare globale prin permiterea exportului în siguranţă a cerealelor blocate în porturile din Ucraina.
Din momentul în care a izbucnit conflictul dintre Rusia și Ucraina, Portul Constanta a devenit extrem de important în ceea ce priveste exportul către Europa a cerealelor din Ucraina. Numai că, încă de la început, portul a dat semne că nu poate face față unui astfel de aflux, iar capacitățile de stocare erau insuficiente. Săptămânal, cozile de tiruri s-au întins pe kilometri, iar șoferii au așteptat cu zilele să le vină rândul. Mai grav este însă că situația ar putea să se repete.
„Evident că ne asteptam la o creștere a traficului de mărfuri și de asta am și venit astăzi să vedem cum s-au implementat proiectele care au impact asupra fluidizării de infrastructură rutieră. Căile ferate au fost modernizate. Operatorii portuari au fost informați de asta, că se așteaptă la o creștere a traficului. Mai sunt și alte rute. Bâstroe, Chilia, Sulina, Portul Galați. Pe canalul Sulina, în comparație cu anii precedenți, când media lunară era de 155 de nave care intrau și ieșeau, în mai anul acesta au tranzitat peste 470 de nave”, a declarat Ion Popa, secretar de stat Ministerul Transporturilor.
În ciuda faptului că atât administrația portuară, cât și operatorii privați, au făcut eforturi și achiziții importante, astfel încât timpii de aștepare să se reducă, iar capacitatea de stocare și procesare să crească, autoritățile recunosc că presiunea pe Portul Constanța va crește.
„Există o diferență de perioadă de recoltare din cauza condițiilor climatice și avem un răgaz de două trei săptămâni în care traficul nu va fi mai mare. Este însă o mare îngrijorare privind evoluția situației și nevoilor de transport pentru cerealele ucrainene. În ce ne privește pe noi, am făcut pași la scurtarea timpului de procesare prin proceduri simplificate la vamă și în acest fel am înregistrat niște progrese. Trebuie făcut ceva cu aplicatia privind traficul autocamioanelor și există o preocupare pentru creșterea capacității de transbordare a mărfurilor”, susține Cornel Panait, operator portuar.
„Există un aflux, dar este foarte scăzut din cauză că în Ucraina nu a început perioada de recoltare. În acest moment, probabil că acest aflux va crește. De luna următoare va exista o presiune mai mare din partea Ucrainei pe Portul Constanța. Noi am fost pregătiți și anul trecut. Acum ne-am făcut lecțiile și vom putea procesa cantități mai mari și nu în defavoarea mărfii românești”, afirmă Dan Dolghin, director terminal de cereale Portul Constanța.
În port apar blocaje de cele mai multe ori din cauza problemelor cu infrastructura, dar și din cauză că lipsește un sistem integrat care să automatizeze fluxurile de informații. În acest moment, se lucrează la un astfel de sistem, însă deocamdată nu știe nimeni când va deveni funcțional.
„Este o aplicație ticketing și atunci transportatorii vor ști exact când trebuie să vină să descarce cerealele. Aglomerația asta care se face pe camioane, noi am luat măsuri și am făcut niște parcări dar nu pot acoperi un trafic mare și este important cum programează operatorii și sistemul acesta va duce la deblocarea traficului rutier”, a mai spus Ion Popa.
Pe relația Ucraina, traficul de mărfuri derulat prin portul Constanța, în perioada ianuarie – iunie 2023, a fost de 10,16 milioane tone, din care 7,5 milioane tone au fost cereale. Anul trecut, traficul de mărfuri ucrainene a fost de 11,85 milioane tone, din care 8,6 milioane de tone au fost cereale .
Discussion about this post