Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat şi prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat, efectuarea plăţii primei RCA în rate atât la persoanele fizice, cât şi la persoanele juridice, precum şi revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferenţe atât de mari între poliţele anuale şi cele subanuale, sunt măsuri avute în vedere de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), ca răspuns la cerinţele transportatorilor.
Potrivit unui comunicat al ASF, transmis astăzi, discuţiile între reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară şi cei ai transportatorilor din România vor continua în zilele următoare, în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluţionarea problemelor ridicate de transportatori, informează autoritatea.
Conform sursei citate, reprezentanţii ASF au avut, pe parcursul ultimelor zile, mai multe runde de discuţii şi consultări cu reprezentanţii transportatorilor din România, precum şi cu cei ai companiilor de asigurări.
„Autoritatea a creat astfel un cadru mai amplu de analiză şi de identificare a unor soluţii concrete şi sustenabile necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă industria de transport referitoare la poliţele RCA”, se menţionează în comunicat.
Totodată, ASF a luat în considerare, împreună cu partenerii de dialog, toate abordările posibile ca răspuns la solicitările transportatorilor. În acest sens, autoritatea are în vedere măsuri ce sunt incluse într-un plan de acţiune care cuprinde şi activităţi care, în bună măsură, urmau să fie adoptate de ASF în perioada imediat următoare.
Printre măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de poliţe RCA se numără: posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat; efectuarea plăţii primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât şi la persoanele juridice, opţiunea plăţii în rate aparţinând potenţialului asigurat; revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferenţe atât de mari între poliţele anuale şi cele subanuale.
În urma discuţiilor avute a fost subliniată, de asemenea, necesitatea ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să analizeze şi să găsească soluţii ce privesc statutul asiguratului cu risc ridicat.
„Din această perspectivă, analiza are în vedere, cu precădere, identificarea unor propuneri destinate transportatorilor de mărfuri pentru ca aceştia să aibă acces la un tarif de primă echilibrat în cazul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, astfel încât valorile tarifelor recomandate să fie într-un interval mai apropiat de tariful de referinţă. Discuţiile vor continua pe parcursul zilelor imediat următoare în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluţionarea problemelor ridicate de reprezentanţii transportatorilor”, se mai spune în comunicat.
Potrivit informaţiilor transmise de preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Vasile Ştefănescu, conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi reprezentanţii confederaţiilor patronale şi federaţiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri au convenit, în urma discuţiilor de miercuri seara, ca poliţele RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone să se încheie la tariful de referinţă cu respectarea Legii 132/2017, precum şi modificarea legislaţiei pentru a permite suspendarea poliţei pe perioada în care autovehiculul este parcat din diferite motive.
„În urma discuţiilor purtate aseară, la care au participat din partea ASF domnul preşedinte Alexandru Petrescu şi domnul vicepreşedinte Sorin Mititelu, iar din partea transportatorilor COTAR, APTE, APULUM, UNTRR, FORT, s-a convenit ca valoarea poliţelor RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone să se facă la tariful de referinţă, conform Legii 132 bonus – malus, aşa încât cel care va avea categoria B2 – B8 va putea plăti o poliţă RCA mult sub tariful de referinţă”, a declarat, astăzi, Ştefănescu.
Potrivit acestuia, discuţiile vor continua în zilele următoare pentru toate categoriile de transport, „astfel încât să oprim preţurile enorme ale poliţelor RCA chiar fără justificare”.
„În acelaşi timp se vor întâlni de urgenţă ministerele implicate pentru emiterea normelor la Legea 132/2017 privind suspendarea poliţelor pe perioada cât autovehiculul este parcat din diferite motive. În opinia noastră şi conform tuturor comunicatelor noastre din anii precedenţi, acestea puteau fi rezolvate de fostul Consiliu ASF, de fostul vicepreşedinte al sectorului Asigurări, Cristian Roşu. Se pare că nimeni nu va răspunde material civil sau penal pentru falimentul/furtul celor două societăţi de asigurări, singurul plătitor va fi cetăţeanul român obligat să cumpere poliţa RCA prin Legea 132/2017, fără a avea o garanţie la despăgubire în cazul unui accident, singurul sprijin rămânând instanţele de judecată”, a adăugat Ştefănescu.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital.
Discussion about this post