Ziua mondială maritimă este marcată, anual, în ultima zi de joi a lunii septembrie, în 2024, având loc la 26 septembrie, cu tema „Navigating the Future, Safety First”, potrivit site-ului oficial al Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI). Tema Zilei din 2024 „Navigarea în viitor: siguranţa pe primul loc!” reflectă activitatea OMI de a îmbunătăţi siguranţa şi securitatea maritimă, în acelaşi timp cu protecţia mediului marin, asigurând că procesul de dezvoltare a reglementărilor anticipează, în siguranţă, ritmul rapid al schimbărilor tehnologice şi al inovaţiilor.
Sub această temă vor avea loc mai multe evenimente precum: „WMO-IMO Symposium on Extreme Maritime Weather”, care se va axa pe subiectul „Bridging the Knowledge Gap Towards Safer Shipping” desfăşurat în perioada 23-26 septembrie la sediul central al Organizaţiei Maritime Internaţionale din Londra. Totodată, în această zi, sediile OMI din întreaga lume vor fi luminate în albastru. OMI invită, cu această ocazie, statele membre, organizaţiile interguvernamentale aflate în cooperare cu OMI şi organizaţiile neguvernamentale cu statut consultativ să lumineze cele mai importante clădiri. În ceea ce priveşte social media, Organizaţia Maritimă Internaţională invită statele membre şi întreaga industrie maritimă să celebreze Ziua mondială maritimă folosind #WorldMaritimeDay şi să eticheteze OMI pe social media (X, fosta Twitter, Instagram, Facebook şi LinkedIn).
Tema Zilei mondiale maritime permite concentrarea pe întreaga gamă de reglementări în materie de siguranţă care decurg din tehnologiile noi şi introducerea de combustibili alternativi, inclusiv măsuri de reducere a emisiilor de GES (Gaze cu efect de seră) ale navelor, deoarece OMI luptă să garanteze că siguranţa şi eficienţa transportului maritim sunt menţinute şi chiar îmbunătăţite, astfel încât fluxul comerţului internaţional pe mare să continue să fie fluid şi eficient.
În 2024, se împlinesc 50 de ani de la adoptarea SOLAS – Convenţia internaţională pentru siguranţa vieţii pe mare – principalul şi cel mai important tratat internaţional privind siguranţa navelor comerciale. Convenţia SOLAS conţine 15 capitole care acoperă o varietate de subiecte. Convenţia SOLAS a fost adoptată la 1 noiembrie 1974 şi a intrat în vigoare la 25 mai 1980. Convenţia, în formele sale succesive, este în general considerată cel mai important dintre toate tratatele internaţionale privind siguranţa navelor comerciale. Prima versiune a fost adoptată în 1914, ca răspuns la dezastrul Titanicului, a doua în 1929, a treia în 1948 şi a patra în 1960. Versiunea din 1974 include procedura de acceptare tacită – care prevede că un amendament va intra în vigoare la o dată specificată, cu excepţia cazului în care, înainte de această dată, se primesc obiecţii la modificare de la un număr convenit de părţi. Drept urmare, Convenţia din 1974 a fost actualizată şi modificată în numeroase rânduri.
Obiectivul principal al Convenţiei SOLAS este de a specifica standarde minime pentru construcţia, echiparea şi exploatarea navelor, compatibile cu siguranţa acestora. Statele de pavilion sunt responsabile pentru a se asigura că navele aflate sub pavilionul lor respectă cerinţele acestuia şi o serie de certificate sunt prevăzute în Convenţie ca dovadă că acest lucru a fost făcut.
Tema „Navigating the Future, Safety First” este, de asemenea, strâns legată de Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă a ONU şi de câteva dintre Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale ONU, în special de ODD 7 privind asigurarea accesului la energie accesibilă, fiabilă, durabilă şi modernă, prin facilitarea accesului la cercetare şi tehnologie în domeniul energiei curate; ODD 8 privind promovarea creşterii economice susţinute, incluzive şi durabile, a ocupării depline şi productive şi a muncii decente pentru toţi; ODD 9 privind construirea unei infrastructuri rezistente, promovarea industrializării incluzive şi durabile şi încurajarea inovaţiei; ODD 13 privind luarea de măsuri urgente pentru combaterea schimbărilor climatice şi a impactului acestora; ODD 14 privind conservarea şi utilizarea durabilă a oceanelor, mărilor şi resurselor marine pentru o dezvoltare durabilă, conform www.imo.org.
Ziua mondială maritimă a fost iniţiată de Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU) în colaborare cu agenţia sa specializată – Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) – cu scopul facilitării cooperării în domeniul navigaţiei maritime internaţionale, asigurării securităţii maritime, prevenirii poluării mărilor şi oceanelor şi al elaborării convenţiilor internaţionale privind navigaţia maritimă. În 1948, la o conferinţă internaţională la Geneva, în Elveţia, a fost adoptată o convenţie care stabilea, în mod formal, înfiinţarea organizaţiei maritime. Convenţia a intrat în vigoare la 17 martie 1958, prin ratificarea acesteia de către 21 state. OMI şi-a început însă activitatea în ianuarie 1959, în urma Conferinţei Maritime a Naţiunilor Unite de la Geneva. Până la 22 mai 1982, s-a numit Organizaţia Interguvernamentală Consultativă pentru Navigaţie Maritimă (IMCO).
Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) are sediul la Londra şi numără 176 de state membre şi trei membri asociaţi (Insulele Feroe, Hong Kong şi Macao). Primul stat care a ratificat convenţia a fost Marea Britanie, în 1949. Cel mai recent membru este Kîrgîzstan (2024), potrivit site-ului www.imo.org. România este membră a acestei organizaţii din 20 martie 1965 şi, în această calitate, este parte la toate convenţiile internaţionale majore privind siguranţa navigaţiei, prevenirea poluării şi facilitarea traficului maritim internaţional.
Un eveniment paralel al Zilei Maritime Mondiale (WMDPE) va avea loc în Spania în perioada 20-22 octombrie 2024. Evenimentul va consta într-o serie de discuţii la nivel înalt axate pe tema OMI pentru 2024: „Navigarea în viitor: siguranţa pe primul loc!”, cu vorbitori internaţionali proeminenţi care vor oferi o perspectivă asupra mai multor subiecte relevante.
Discussion about this post