luni, aprilie 21, 2025

Știrile din lumea ta!

Se apropie Black Friday. La ce să fim atenți când mergem la cumpărături

Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:

  • Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
  • Verificați stocul existent;
  • Verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
  • Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
  • În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
  • Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
  • Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
    • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.);
    • Caracteristicile esențiale ale produsului;
    • Prețul cu toate taxele incluse;
    • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
    • Modalitățile de plată și de livrare;
    • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
    • Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
    • Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
    • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Consumatorii trebuie să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.

În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări între comercianți și consumatori), consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:

  • Dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică, și în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
  • La furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice în mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Pentru siguranța contului dumneavoastră, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.

ANPC – Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România – ECC România, a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.

PREȚUL Cum trebuie afișat?
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face ca magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.

Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință/prețului anterior.
Prețul de referință/prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

CONTRACTUL
Când se consideră contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiți bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii

Inscrie-te la newsletter-ul nostru saptamanal