Sindicatul Liber Navalistul (SLN) organizează azi două acţiuni de protest, în faţa Ministerului Economiei şi în faţa Guvernului, în contextul agravării situaţiei de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa), cel mai mare şantier naval din România, conform unui comunicat de presă.
Navaliştii cer acţiuni urgente din partea statului român pentru redresarea şantierului naval din Mangalia, aflat în insolvenţă şi cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.
Protestele sunt programate în intervalul orar 11:30 – 13:30 la Ministerul Economiei şi 13:30 – 15:00 la Guvern.
„Scopul protestelor: transmiterea unui apel disperat către reprezentanţii statului român pentru a interveni urgent în sprijinul acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului. Contextul actual: activitatea şantierului este întreruptă de peste 11 luni (din iunie 2024); majoritatea angajaţilor se află în şomaj tehnic; drepturile salariale aferente ultimelor două luni nu au fost achitate; prima de Paşte şi alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă nu au fost acordate; salariile compensatorii pentru angajaţii disponibilizaţi au fost plătite doar parţial; doar o parte dintre angajaţii implicaţi în lucrări de reparaţii nave şi cei delegaţi în alte şantiere navale din România au fost plătiţi, şi aceştia cu întârziere şi parţial; există riscul ca nici în această lună şi nici în lunile următoare să nu se poată achita salariile, în lipsa unor măsuri concrete de sprijin„, se menţionează în comunicat.
Potrivit sursei citate, fondul de garantare a creanţelor salariale a fost deja utilizat pentru perioada maximă legală de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025) şi nu mai poate fi accesat.
„În aceste condiţii, salariaţii nu mai au nicio plasă de siguranţă în faţa neplăţii salariilor. Aceştia au fost privaţi de drepturile fundamentale prevăzute de legislaţia muncii. Salariat fără salariu este o contradicţie în termeni. SLN a sesizat ITM Constanţa privind neplata indemnizaţiilor de şomaj tehnic şi a altor drepturi din CCM, precum şi plata parţială a salariilor angajaţilor care au reluat activitatea. ITM a efectuat un control, dar nu a transmis încă un răspuns oficial. La protestul organizat pe 7 februarie 2025, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, anunţa existenţa a şase investitori interesaţi. Până la această dată, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar promisiunile făcute nu s-au concretizat. SLN a solicitat în repetate rânduri intervenţia Administraţiei Prezidenţiale, a Guvernului României, a Ministerului Economiei, a altor ministere de resort, precum şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), însă toate aceste apeluri au fost ignorate, la fel ca şi problemele grave ale angajaţilor şantierului. Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbuşirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic şi social care afectează direct mii de familii din Mangalia şi judeţul Constanţa. Între timp, personalul calificat părăseşte şantierul, fiind recrutat de alte companii din ţară şi din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată şi o criză economică majoră„, se precizează în comunicat.
Sindicaliştii consideră că este „inacceptabil ca singurul şantier naval din România unde statul este acţionar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte şantiere prosperă„.
„De ce a preluat statul 51% din acţiuni dacă nu îşi asumă responsabilitatea administrării şi relansării activităţii? SLN solicită de urgenţă: plata integrală a salariilor restante şi a drepturilor prevăzute în CCM; sprijin guvernamental real şi imediat pentru finanţarea activităţii şantierului; încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor serios şi competent; elaborarea şi aplicarea unei strategii clare pentru salvarea şi relansarea acestui obiectiv strategic. Promisiunile nu mai ajung. Situaţia este critică. Navaliştii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea şantierului şi de pierderea unei resurse economice esenţiale. Dispariţia acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei şi comunităţii locale„, subliniază documentul citat.
Ce spune ministrul Economiei
Şantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunităţi clare de dezvoltare pe termen lung, care să păstreze locurile de muncă ale oamenilor şi şantierul funcţional, susţine ministrul Economiei, Bogdan Ivan, după ce reprezentanţii Sindicatului Navalistul au anunţat protestele din Capitală.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, ministrul de resort precizează că, în luna februarie a acestui an, i-a primit pe navalişti la Ministerul Economiei, a ascultat nemulţumirile reprezentanţilor sindicali şi a discutat cu liderii companiilor implicate.
„Prin acţiuni decisive, am găsit soluţii concrete pentru a continua munca pe şantierul naval din Mangalia: peste 800 de angajaţi activi vor primi salariile în două tranşe: 60% din sumă va fi plătită în perioada 12-16 mai, iar restul de 40% la finalul lunii, între 26 şi 30 mai. Am identificat 13 proiecte suplimentare de reparaţii navale, care vor începe de îndată, pentru a susţine redresarea financiară a companiei – vom acoperi astfel costurile operaţionale şi vom asigura reluarea plăţilor restante începând cu luna august. Am semnat deja un contract de reparaţii pentru 4 nave portcontainer ale companiei Mediterranean Shipping Company, lider mondial în domeniul transportului maritim. Mâine dimineaţă, îi voi primi din nou la minister pe reprezentaţii sindicali. Avem acum oportunităţi clare de dezvoltare pe termen lung, care să păstreze locurile de muncă ale oamenilor şi şantierul funcţional„, a scris Bogdan Ivan.
Sursa: Agerpres