Pe 15 mai 2025, Gara CFR Constanța a împlinit 65 de ani de la inaugurare. O vârstă rotundă pentru una dintre cele mai emblematice clădiri ale orașului, care a fost gândită, de la început, ca o poartă de intrare în Constanța turistică – acea Constanță care începea, în anii ’60, să prindă contur ca destinație de vacanță pe litoralul românesc.
Proiectată cu soluții îndrăznețe pentru vremea ei, noua gară a fost construită într-un timp record. Lucrările au început pe 1 august 1959 și, după doar nouă luni, la 15 mai 1960, complexul feroviar – cu tot cu clădirea de călători, stația tehnică, racordurile spre Palas și Mangalia – era deja dat în folosință. O mobilizare rară, mai ales dacă ținem cont de amploarea lucrărilor.
Au fost executați 155.000 de metri cubi de terasamente, s-au construit 14 kilometri de linie, un pasaj inferior, ziduri de sprijin, peroane acoperite pe 12.000 mp și clădiri administrative pe 6.000 mp. Clădirea gării, cu cupole în formă de scoică și marchize asemănătoare cu siluetele unor pescăruși, a fost semnată de arhitectul Teonic Săvulescu, împreună cu inginerii Dan Ghiocel, Gheorghe Șerban și Mihai Manoilescu.
În 1960, odată cu inaugurarea noii gări, vechiul imobil care a funcționat timp de un secol în locul unde astăzi se află Tribunalul Constanța a fost dezafectat.
Ani mai târziu, în 2005, au început primele lucrări serioase de modernizare. Extinderea atriumului și crearea a două noi corpuri – denumite Corp A și Corp B – au adus gării o față nouă. În Corp B au fost mutate casele de bilete și birourile, iar în Corp A au fost amenajate, inclusiv în subteran, săli multifuncționale moderne, cu dotări tehnice pentru proiecții, traducere simultană și evenimente.
Ultima etapă de modernizare a fost propusă de SRCF Constanța în 2023. Proiectul vizează refacerea peroanelor și a copertinelor – multe dintre ele în stare precară –, construirea unei noi cupole de peste 6.000 mp, refacerea iluminatului, a rețelei de scurgere pentru apa pluvială, asigurarea accesului pentru persoanele cu dizabilități, mobilier urban modern, supraveghere video și o informare corectă și eficientă pentru călători.
Proiectul se află, în acest moment, în faza de avizare la Ministerul Transporturilor, urmând ca după finalizarea acesteia să fie lansată licitația pentru execuție.
Între timp, în stația CFR Constanța se execută lucrări de reparații curente – atât în clădire, cât și pe peroane.