„Transportul public din Constanța e în colaps. Nu e metaforă, nu e hiperbolă de campanie. E realitatea din fiecare dimineață: autobuzele nu mai ajung în stații, liniile nu mai sunt acoperite, iar orașul – unul dintre cele mai mari din România – riscă, în plin sezon estival, să rămână fără transport în comun funcțional”, au declarat pentru Observator Constanța, surse din interiorul CT BUS.
Potrivit surselor noastre, din cele aproximativ 220 de autobuze aflate în flota CT BUS, mai bine de 90 sunt oprite în garaje. Nu ies pe traseu. Nu pentru că n-ar fi nevoie de ele, ci pentru că sunt defecte. Iar compania spune că nu are bani pentru reparații.
Fenomenul nu e nou. Situația trenează încă din toamna anului trecut. Zilnic, zeci de șoferi vin la muncă, își beau cafeaua, apoi așteaptă. Ore în șir. Autobuzele nu sunt disponibile, iar comenzile din service par să fi fost preluate de o divinitate care nu mai răspunde la rugăciuni.
Mai grav e că problemele afectează inclusiv flota nouă. Din cele 104 autobuze Isuzu, aproape 30 sunt trase pe dreapta din cauza unor defecțiuni majore la motor și transmisie. Situația a ajuns atât de absurdă încât, astăzi, bătrânele autobuze MAZ, din 2008, sunt cele care mai țin în viață rețeaua.
În tot acest timp, conducerea CT BUS pare să funcționeze într-o realitate paralelă. În septembrie 2024, în plină criză operațională, s-au majorat salarii în companie. Unele au ajuns la 27.000 de lei lunar. Și nu, nu a fost o greșeală de tastatură. Se știa de lipsa pieselor, de autobuzele defecte, de șoferii ținuți pe bară. S-a ignorat.

Ieri, pe toate liniile urbane, lipsea cel puțin câte un autobuz. Pe unele trasee – chiar două. Linia 100 Mamaia, vitală pentru turiști și hotelieri, nici măcar nu a fost pornită, cu toate că sezonul estival e deja în desfășurare.
Nici autobuzele supraetajate, promovate cândva ca atracții pentru turiști, nu mai circulă. Nici de Paște. Nici de 1 Mai. Primăria refuză să plătească tariful pe kilometru cerut de operator, așa că mașinile au rămas în curte. Cu tot cu potențialul lor turistic.
Aceasta e imaginea reală a transportului în comun din Constanța: o rețea în agonie, o administrație lipsită de soluții și o companie care plătește mai bine funcționarii din birouri decât șoferii care încă mai urcă, zi de zi, într-un autobuz cu frâna trasă. La propriu și la figurat.
Precizăm că până la momentul publicării acestui material, reprezentanții CT BUS nu au răspuns solicitărilor noastre pentru un punct de vedere oficial.