Companiile din întreaga lume trec printr-un nou val de concedieri, pe fondul scăderii încrederii consumatorilor și al expansiunii inteligenței artificiale, care începe să înlocuiască tot mai multe activități umane.
Printre giganții care anunță reduceri masive de personal se numără Amazon, Nestlé și UPS – nume care, până recent, simbolizau stabilitatea și siguranța locului de muncă. În total, potrivit unei analize Reuters, peste 45.000 de posturi vor fi eliminate în SUA și Europa doar în această perioadă, la care se adaugă alte zeci de mii anunțate de-a lungul anului.
În Statele Unite, companiile au raportat în octombrie desființarea a peste 25.000 de locuri de muncă, fără a include cele 48.000 de la UPS, anunțate la începutul lui 2025. În Europa, Nestlé este responsabilă pentru cea mai mare parte a concedierilor – 16.000 de posturi tăiate în urma unui amplu proces de reorganizare.
Economiștii spun că mesajul este clar: economia încetinește. „Nu există concedieri în masă atunci când economia merge bine”, a comentat pentru Reuters Adam Sarhan, director la 50 Park Investments din New York.
La Amazon, până la 14.000 de angajați din birouri vor fi disponibilizați. Este o mutare care arată direcția în care se îndreaptă marile companii – spre automatizarea muncii de birou, prin integrarea soluțiilor bazate pe inteligență artificială. Posturile vizate nu mai sunt doar cele din fabrici, ci tot mai mult cele de tip „white collar”, unde algoritmii pot prelua rapid sarcini administrative și analitice.
Un studiu recent KPMG arată că investițiile planificate în inteligență artificială au crescut cu 14% doar în acest an, urmând să atingă o medie de 130 de milioane de dolari per companie în următoarele 12 luni. În același timp, peste 78% dintre directorii americani spun că se află sub presiune pentru a demonstra că aceste investiții reduc costurile și cresc profitul.
Pe de altă parte, economiștii avertizează că efectele nu se văd încă în totalitate. „Inteligența artificială are potențialul de a afecta piața muncii, dar nu cred că vedem un impact atât de puternic în acest moment”, a explicat Allison Shrivastava, economist la Indeed Hiring Lab din New York.
Dacă trendul concedierilor continuă, încrederea consumatorilor – deja afectată de inflație și de tensiunile comerciale – ar putea scădea și mai mult. Într-o economie în care locurile de muncă devin tot mai nesigure, AI pare să fie noul criteriu de selecție, iar pentru mulți angajați, incertitudinea începe să fie regula, nu excepția.







