Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, fie că sunt cumpărate online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanțiile bunurilor. Aceasta stabilește că există două tipuri de garanții: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără ca aceasta să fie oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, conform legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
- În cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile etc.), garanția legală poate fi de cinci ani dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sau software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioadă.
- În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție de cel puțin un an.
Garanția comercială este oferită, în anumite situații, suplimentar. De exemplu, o garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale acestora. Este un plus față de garanția legală și nu o înlocuiește. Garanția comercială poate fi oferită atât de producător, cât și de vânzător și poate include beneficii suplimentare, cum ar fi o perioadă de garanție extinsă, rambursarea sumei plătite în caz de defect etc. Însă aceasta nu poate înlocui și nici anula garanția legală.
Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, însă vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă aceasta ar presupune costuri mai mari față de cealaltă opțiune. Din acest motiv, repararea este adesea prima măsură luată pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se realizează în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul despre problemă. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
- vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau a refuzat să aducă bunurile în conformitate;
- se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
- neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vânzare;
- vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator, ori acest lucru reiese clar din circumstanțele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, veți primi suma plătită pentru bun, iar comerciantul va primi bunul înapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vânzătorului.
Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă!
Este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea aparține întotdeauna vânzătorului, conform legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Bunul reparat/inlocuit este acoperit de o nouă garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legală sau comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bunurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorul despre defect până la momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală.
Discussion about this post