Mă adresez în primul rând politicienilor, cu niște informații de ultimă oră, pentru domniile lor: Avem o țară care se numește România, iar această țară care repet, se numește România, cuprinde Delta Dunării, cea mai bine conservată deltă din Europa și parte din patrimoniul modial UNESCO.
Delta Dunării, cu magnifica sa faună și floră, este protejată prin convenții internaționale, care stipulează foarte clar faptul că adâncirea canalelor Bâstroe și Chilia de către statul ucrainean, fără drept din partea, României este ilegală.
De ce nu este permisă în primul rând majorarea adâncimii canalului Bâstroe? Pentru că astfel, debitul Dunării care alimentează și ține în viață Delta Dunării, de pe teritoriul României, ar fi afectat. Dacă este ridicat nivelul de apă de pe Bâstroe, este automat redus nivelul de apă către deltă. Asta înseamnă că anumite canale ar putea seca, iar prin secarea lor fauna și flora din zonele respective ar fi distruse.
În mod categoric, Delta Dunării este o zonă de interes național, un areal vital pentru sănătatea țării noastre. Și ce înseamnă asta? Orice acțiune de distrugere a Deltei Dunării trebuie să fie descoperită din fașă și în cel mai bun caz, prevenită.
Știm că politicienii români, în fruntele cu președintele Iohannis nu merg în Deltă, pentru că au Egiptul și Maldive, însă chiar și în acest condiții, subiectul ar trebui să-i intereseze.
Oare înalții demnitari nu primesc rapoarte de la serviciile secrete, cu privire la acțiuni ale statului vecin, pe calea de transport fluvial? Nu primesc informații despre operațiuni de dragare care pot nimici zone întregi din Delta Dunării? Poate un stat vecin, în speță Ucraina, să facă ce vrea la granița noastră, afectând viața de pe teritoriul României?
Uluitor este faptul că noi am aflat despre adâncirea canalului Bâstroe, de la 3 metri la 6,5 metri, de la o postare făcută pe internet de Ministerul Infrastructurii din Ucraina. Abia după acest mesaj public a început să vuiască toată presa, iar politicienii, de voie, de nevoie, au început să reacționeze.
Mă întorc la președintele Klaus Iohannis. Imediat după verificarea informației, putea să-l sune fără rușine pe președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski. Am fost alături de Ucraina în cel mai creștin și frumos mod posibil, de la găzduirea refugiaților, la ajutoare umanitare. Să nu uităm că susținem și militar Ucraina, până la nivelul la care ne-am transformat ca stat într-un adversar de frunte al Rusiei. Nu cerem nimic în schimb, pentru că la greu avem datoria să ne ajutăm semenii, indiferent de națiune sau alte criterii, însă asta nu înseamnă că trebuie să ajungem în poziția în care acceptăm distrugeri pe teritoriul României, pentru beneficiul financiar al altui stat.
Pentru Ucraina, Bâstroe înseamnă bani, transport de cereale cu investiții mai mici, înseamnă fentarea unor taxe plătite la Portul Sulina, taxe care se transformau în încasări pentru bugetul României.
Potrivit celor mai recente informații, navele ucrainene de mare tonaj, încărcate cu mărfuri, au început deja să folosească Bâstroe. De altfel, sunt vizibile balizele noului șenal navigabil, pentru nave mari și chiar nave de război.
În cazul Bâstroe, Comisia Europeană a fost deja sesizată, iar Ucraina trebuie să dea explicații. Primele reacții din partea vecinilor se prezintă sub formă de dezmințiri. Mai exact, oficialii de la Kiev susțin că sunt executate doar operațiuni de mentenanță, nu de realizare a unui șenal navigabil pentru nave mari. Importat este ca partea română să monitorizeze operațiunile de pe canal și să determine dacă declarațiile ucrinenilor se transpun în realitate.
Protejarea habitatului Deltei Dunării este astfel în mâinile clasei noastre politice, care trebuie să-și exprime o poziție fermă, unitară în cazul Bâstroe. Avem aceste așteptări, de la aceași politicieni care au uitat de românii ce trăiesc pe teritoriul Ucrainei, cu tot mai puține drepturi în sistemul de învățământ de acolo.
Discussion about this post